برای مبل فوم سرد بهتر است یا فوم گرم؟

برای مبلمان فوم سرد بهتر است یا فوم گرم؟
مبل جزو اصلی‌ترین و چشم ‌گیرترین وسایل منزل به ‌حساب می‌آید که باید در خرید آن نهایت دقت را داشته باشیم. برای انتخاب یک دست مبل علاوه بر زیبایی ظاهر، باید به کیفیت و مواد مورد استفاده در آن نیز توجه کرد‌؛ زیرا مبلمان خانه از جمله وسایلی است که به ‌صورت مکرر مورد ‌استفاده اعضای خانواده قرار گرفته و در صورت نداشتن کیفیت بعد از گذشت زمان کمی، قابلیت خود را از دست می‌دهد.

مهم‌ترین بخش داخلی همه مبل‌ها فوم مبل است. فوم‌هایی که در بازار شناخته می‌شوند عبارتند از: فوم سرد و فوم گرم که هرکدام ویژگی‌های مختص به خود رادارند. وقتی ‌که با ویژگی‌ های انواع فوم آشنا باشید، می‌توانید با اطمینان بیشتر مبل موردنظرتان را انتخاب کنید.

فوم سرد برای مبلمان بهتر است یا فوم گرم؟
تفاوت فوم سرد و فوم گرم در تولید مبلمان

فوم مبل

فوم‌ ها لایه‌ هایی شبیه ابر هستند که به‌ صورت صنعتی تولید شده و از انتقال مواد گازی در مایعات و جامدات به وجود می‌آیند و در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم‌هایی که امروز ما می‌خواهیم در اینجا در رابطه با آن‌ها صحبت کنیم، از مدلی است که در صنعت مبلمان سازی استفاده می‌گردد. فوم مبل در قسمت نشیمن، پشتی و دسته ‌های مبل قرار می‌گیرد.

فوم‌ها انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

  • فوم سرد
  • فوم گرم
  • فوم ویژه
  • فوم لایکو ویسکوز
  • فوم پلی اورتان ضد میکروب
  • فوم پشمی
  • فوم پنبه‌ای
  • فوم نمدی
  • فوم عدسی
  • فوم پلی‌استر
  • فوم لایه‌ای و چسبی
  • فوم فنری و…

فوم سرد چیست؟

فوم‌ها در اثر فعل‌وانفعالات مخصوص که توسط ترکیبات شیمیایی در کوره رخ می‌دهد، به وجود می‌آیند. فوم‌های سرد در دمای کمتر ایجاد شده و با حرارت غیرمستقیم تولید می‌شوند و همین دلیل سبب می‌شود که مولکول‌های این نوع فوم به حالت بهتری شکل بگیرند و خاصیت ارتجاعی فوق‌العاده بهتری نسبت به فوم‌های گرم داشته باشند. لذا در تمام مبل‌هایی که در آن‌ها از مموری فوم یا فوم سرد استفاده می‌شود، شما احساس نرمی بیشتری خواهید داشت و این نوع مبل‌ها عمر و دوام طولانی‌تری هم دارند. گفتنی است که در صنعت مبلمان سازی علاوه بر فوم سرد یا گرم می‌توان از اسفنج با تراکم بالا نیز استفاده کرد.

راه های موثر برای لکه زدایی از پارچه چرم مبلمان

انواع فوم سرد مبل

فوم سرد یا مموری فوم یا پلی یورتان، از جمله فوم‌هایی است که در صنعت مبلمان‌سازی و نیز در طراحی و ساخت سرویس‌های خواب کاربردهای زیادی دارد. سایر انواع مموری فوم در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

نگاه تخصصی به ساختار فوم سرد

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه عاملی سبب شده تا فوم سرد در صنعت مبلمان‌سازی تا این حد گسترش پیدا کند. برای پاسخ دادن به این سوال باید به تحلیل دقیق‌تر این ماده بپردازیم. فوم‌های سرد از جمله فوم‌های سلول باز هستند؛ یعنی این که این دسته از فوم‌ها توسط حرارت غیرمستقیم به وجود می‌آیند و در دمای نسبتا پایین شکل می‌گیرند که همین قضیه سبب می‌شود کیفیت فوق‌العاده بالایی داشته باشند و مولکول‌های موجود در ساختار آن‌ها به شکل خوبی قرار بگیرند و حالت ارتجاعی بالایی را به فوم سرد می‌دهد. به همین دلیل است که اگر زمانی با دست خود بر روی فوم سرد فشار وارد کنید و فوراً به حالت اول باز گردد، نشانگر کیفیت بالای این محصول است.

بهترین برند مبل ریلکسی در ایران

گفتیم که فوم سرد مبل در دسته سلول‌های باز قرار می گیرد که این حالت سبب می‌شود تا جابجایی هوا بیشتر در آن رخ دهد و انعطاف پذیری آن را بالا ببرد و به همین دلیل زمانی که شخصی بر روی مبلی که از فوم سرد درست شده می‌نشیند یا می‌خوابد، احساس نرمی و راحتی بسیاری می‌کند. فوم سرد مبلی نرم با انعطاف‌پذیری فوق‌العاده زیاد است و حتی اگر زمان زیادی را در محل موردنظر استراحت کنید، خسته نمی‌شوید و از آن لذت می‌برید. عناصر شیمیایی که در فوم‌های سرد به کار برده می‌شود عبارتند از: پلی آل و ایزوسیانات

روش اصلی تولید فوم سرد

برخلاف فوم گرم و سایر فوم‌هایی که تولید و طراحی می‌شوند، فوم سرد از طریق تزریق، جهت ساخته‌شدن درست می‌شود و تولید آن خطر بسیار کمی را به همراه دارد؛ به همین علت است که فوم سرد بسیار پرکاربرد بوده و طرفداران زیادی دارد. از دیگر مزیت‌های این فوم می‌توان به تولید سریع آن نیز اشاره کرد. زیرا هم به سرعت تولیدشده و هم به صورت استاندارد روانه بازار می‌شود. بعضی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها، فوم سرد مبل را به شکل دستی و برخی از آن‌ها به شکل مکانیزه تزریق و تولید می‌کنند. در مراحل تولید فوم سرد از واکس‌های جداکننده در قسمت قالب‌گیری بهره گرفته می‌شود.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا می‌توان میزان انعطاف‌پذیری فوم سرد را تغییر داد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که بله این امکان وجود دارد، اما چون فوم‌های تولیدشده از استاندارد کافی برخوردار هستند دیگر کارخانه‌دارها تمایل ندارند که دست به تغییرات ساختاری در آن‌ها بزنند؛ زیرا همه آن‌ها طبق اصول مشخصی این متریال را می‌سازند. به دلیل اینکه محصول ساخته شده تا به امروز رضایت مشتریان را به دست آورده و کیفیت فوق‌العاده بالایی داشته، هنوز که هنوز است فرمول شیمیایی این فوم تغییری نکرده و تا به امروز با یک فرمول ساخته شده و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

فوم سرد برای مبل چه ویژگی های یدارد؟
تفاوت های فوم سرد و گرم چیست؟

فوم گرم چیست؟

نحوه تولید فوم سرد و فوم گرم مانند یکدیگر هستند و تنها تمایز این دو این است که فوم سرد در حرارت پایین به وجود می‌آید اما فوم گرم در حرارت بالا درست می‌شود؛ بنابراین برای استفاده در مبلمان گزینه مناسبی نیست؛ زیرا بعد از مدتی از بین می‌رود.
فوم گرم به دلیل اینکه در حرارت بالا شکل می‌گیرد سفت بوده و خاصیت ارتجاعی کمی دارد و به‌  مرور زمان با نشستن روی آن، جا انداخته می‌شود و رفته‌رفته خراب خواهد شد. اما قیمت فوم گرم از فوم سرد مبل کمتر است و اگر در یک شرکت تولیدی، مبلمانی با قیمت کمتر به شما عرضه شد، اطمینان داشته باشید که فوم مورد استفاده در آن از نوع گرم است.

فوم گرم برای مبلمان چه ویژگی هایی دارد؟
فوم گرم برای مبلمان چه ویژگی هایی دارد؟

چه کسانی میتوانند از مبل ریلکسی یسالمندی استفاده کنند؟

تفاوت فوم سرد و گرم در چیست؟

فوم‌های سرد و گرم ازجمله فوم‌های معروف در صنعت مبل‌سازی هستند که با ابعاد متفاوت در قسمت‌های مختلف مبلمان استفاده می‌شوند. این نوع فوم، تحت ‌فشار و با حرارت زیاد به وجود می‌آیند و در صنعت مبل‌سازی با توجه به نوع طرح و مدل مبل، از انواع متفاوت فوم بهره گرفته می‌شود.

اگر هنگام خرید مبل فروشنده به شما گفت که کدام مبل از فوم سرد درست‌شده و کدام‌یک از فوم گرم به وجود آمده است، می‌توانید خودتان نیز آن را بیازمایید؛ با دستتان به قسمت نشیمن‌گاه مبل فشار وارد کنید اگر بعد از اینکه دستتان را برداشتید سریعاً فوم به حالت اولیه بازگشت نوع آن سرد است و اگر برگشت آن به حالت اولیه مقداری طول کشید نوع فوم گرم است.

عمر مفید فوم سرد غالباً سه سال است و بعد از سه سال رفته‌رفته حالت ارتجاعی سریع خودش را از دست‌داده و زمان نشست‌وبرخاست روی مبل، جای نشستن بر رویش می‌ماند.

فوم سرد بهتر است یا فوم گرم؟!

در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از فوم سرد در صنعت مبلمان سازی بهتر است یا فوم گرم، باید به شما بگوییم که اگر با دقت مطالب فوق را مطالعه کنید، می‌توانید به‌راحتی پاسخ سؤال را بیابید. فوم سرد مبل جهت ساخت مبلمان مناسب‌تر از فوم گرم است؛ اما خوب است بدانید در مقایسه بین فوم گرم و اسفنج، فوم گرم نسبت به اسفنج گزینه بهتری هست. پس اگر بخواهیم بین این سه گزینه به ترتیب بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنیم، به‌صورت زیر است:

  1. فوم سرد
  2. فوم گرم
  3. اسفنج

سخن آخر

درصورتی‌که بخواهید مبلمانی باکیفیت بالا و راحتی مطلوب داشته باشید، علاوه بر جنبه‌های ظاهری باید با قسمت‌های داخلی آن نیز تا حدودی آشنایی داشته باشید و خودتان قدرت تشخیص کیفیت فوم مبل را به دست آورید. در این مقاله ما سعی کردیم با راهکارهایی به شما یاد دهیم که چگونه بدون توجه به بازارگرمی‌های رایج، خودتان یک فوم باکیفیت را تشخیص دهید. امیدواریم که مطالب این محتوا برای شما مفید واقع‌شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *