نکاتی جذاب درباره شاه نشین زیر پنجره در دکوراسیون داخلی

شاه نشین زیر پنجره
همه‌ی ما به دنبال ایده‌هایی ناب می‌گردیم تا منازلمان را خاص، زیبا و محلی برای کسب آرامش کنیم. از این رو، معماران، هرروزه ایده‌هایی جدید در دکوراسیون داخلی منازل می‌دهند که گاهی الهام گرفته از معماری‌های کهن، گاهی الهام گرفته از طبیعت یا حتی روحیات انسان‌ها است. شاه نشین زیر پنجره نیز یکی از ایده‌های خاص و منحصربه‌فردی است که وجودش در منازل، غوغا به‌پا خواهد کرد. مای رست در این مقاله، مهم‌ترین نکات درباره شاه‌نشین زیر پنجره را خواهد گفت.

شاه نشین زیر پنجره در دکوراسیون داخلی منازل چیست؟

منظور از شاه نشین زیر پنجره، سکو یا طاقچه‌ای است که در بخش پایینی پنجره‌های بلند و شمالی قرار می‌گیرد. شاه نشین زیر پنجره که به آن نشیمن زیر پنجره نیز می‌گویند، نام خود را از یک عنصر زیبای معماری ایران گرفته است. شاه نشین در معنای معماری سنتی، به اتاقک‌هایی گفته می‌شود که در ارتفاع بخش شمالی یک سازه ساخته می‌شدند. بازی با نور، رنگ و باد می‌توانست جلوه‌ای بی‌نظیر به شاه نشین یک سازه ببخشد. در شاه نشین‌های معماری سنتی ایران، از حوضچه‌هایی استفاده می‌کردند تا شکست نور، فضایی نورایی و زیبا به‌وجود آورد. حال با الهام از چنین عنصری، شاه نشین زیر پنجره، راه به منازل مدرن ایرانی نیز باز کرده است.

1

بهترین بخش در منازل برای شاه نشین زیر پنجره کجاست؟

شاه نشین زیر پنجره را می‌توان در سالن پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و حتی حمام ساخت. بسته به این که فضای خانه شما چه اندازه‌ای داشته باشد و ارتفاع و طول پنجره‌تان چقدر باشد، تمامی بخش‌های یک خانه مناسب برای ساخت شاه نشین هستند. فراموش نکنید که شاه نشین زیر پنجره، فضایی دنج و صمیمی برای گپ و گفت‌های خانوادگی، خلوت کردن یا حتی فکر کردن است. پس این شما هستید که تصمیم می‌گیرید شاه نشین زیر پنجره در کدام بخش از منزلتان قرار بگیرد.

1

شاه نشین زیر پنجره در دکوراسیون داخلی منازل با چه جنسی ساخته می‌شود؟

مرسوم‌ترین متریال و جنس در ساخت شاه نشین زیر پنجره، چوب است. چوب از جمله متریال‌هایی است که علاوه‌بر مقاومت و زیبایی، با هر سبک دکوراسیونی همخوانی پیدا می‌کند. از آن‌جایی که شاه نشین زیر پنجره محلی برای نشستن فراهم می‌کند، پس باید متریالی درجه یک تهیه کنیم تا آسیب‌پذیر نباشد. جدای از بدنه اصلی شاه نشین زیرپنجره، به تشکچه، کوسن و پشتی هم نیاز داریم. از آن‌جایی که شاه نشین زیر پنجره، کاملا نزدیک به درز پنجره‌ها است، به‌خصوص اگر پنجره‌هایتان دوجداره نیست، بهتر است تشکچه‌ها را به صورت جداشونده در نظر بگیریم تا شست‌وشوی آن راحت‌تر به انجام برسد.

1

شاه نشین زیر پنجره با چه سبکی از دکوراسیون داخلی منازل هماهنگ است؟

شاه نشین زیر پنجره با هر نوع سبک دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد، خواه شما طرفدار سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منازل بوده، خواه عاشق سبک کلاسیک باشید. اما، اگر ترجیح می‌دهید که شاه نشین زیر پنجره را با پیروی از سبک کلاسیک طراحی کنید، به شما توصیه می‌کنیم که از عناصر معماری سنتی ایرانی، مثل پنجره‌های اُرسی، شیشه‌های رنگی، کوسن‌ها و فرش‌های دست‌بافت ایرانی و با استفاده از رنگ‌های اصیل ایرانی مثل عنابی، اُخرایی و غیره، شاه نشین زیر پنجره‌ی دنجی برای خود بسازید.  اما اگر از سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منازل پیروی می‌کنید، سعی کنید که تمامی متریال را ساده انتخاب کرده و بیشتر به سمت پالت رنگی بروید که از آن بیشترین استفاده در دکوراسیون کلی داخلی منزل کرده‌اید.

1

چگونه دکوراسیون شاه نشین زیر پنجره را متفاوت‌تر کنیم؟

بسته به اینکه شما شاه نشین زیر پنجره را در کدام بخش از منزلتان قرار داده باشید، ایده‌های متفاوتی می‌تواند باعث متفاوت شدن دکوراسیون شاه نشین زیر پنجره شما شود. مثلا اگر شاه نشین زیر پنجره شما در اتاق کار قرار دارد، می‌تواند بین دو کتابخانه باشد و فضایی دنج برای ساعت‌ها مطالعه به وجود آورد. اگر شاه نشین زیر پنجره داخل آشپزخانه باشد، فضای زیرین شاه‌نشین، همچون یک باکس عمل کرده و می‌تواند به‌عنوان کابینت پنتری، محلی برای نگهداری وسایل آشپزخانه یا هر چیز دیگری باشد. اگر هم شاه نشین زیر پنجره را داخل سالن پذیرایی قرار داده‌اید، می‌توانید بین شاه‌نشین و مبلمان خانه هماهنگی به‌وجود آورده، و آن را بخشی از دکوراسیون کلی سالن پذیرایی در نظر بگیرید (مطمئن باشید که بین مهمان‌ها برای نشستن بر این شاه‌نشین زیر پنجره دعوا خواهد شد!).

1

برای پنجره‌ای که بالای شاه نشین قرار گرفته است، نباید پرده بزنیم؟

پرده در شاه نشین زیر پنجره یکی از زیباترین عناصر تزئینی است. بسته به اینکه دکوراسیون داخلی منزل شما از چه سبکی پیروی کند، مدل، جنس و طرح پرده می‌تواند متفاوت باشد، اما بهتر است قد پرده را تا روی شاه نشین در نظر بگیرید. اما، اگر می‌خواهید، شاه نشین زیر پنجره شما، فضایی مخفی و دنج، برای شخص شما باشد، می‌توانید از پرده‌های بلند، به‌صورتی استفاده کنید که شاه نشین زیر پنجره با کشیدن پرده به‌طور کل ناپدید شود!

منبع:

https://www.rahnamato.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *